A fékszervó egy kulcsfontosságú alkatrész a modern autók fékrendszerében. Nélküle a fékezéshez szükséges erőkifejtés jóval nagyobb lenne, ami jelentősen megnehezítené a jármű irányítását, különösen vészhelyzetben. A fékszervó lényegében egy erősítő berendezés, amely a vezető által a fékpedálra kifejtett erőt megsokszorozza, így a fékek hatékonyabban tudnak működni.
A régebbi autókban, fékszervó nélkül, a vezetőnek rendkívül erősen kellett a fékpedálra taposnia ahhoz, hogy biztonságosan megállhasson. Ez nem csak fárasztó volt, hanem növelte a reakcióidőt is, ami kritikus lehetett a balesetek elkerülése szempontjából. A fékszervó bevezetésével a fékezés sokkal könnyebbé és hatékonyabbá vált, lehetővé téve a vezetők számára, hogy gyorsabban reagáljanak a váratlan helyzetekre.
A fékszervó tehát nem csupán egy kényelmi funkció, hanem egy életmentő biztonsági berendezés, amely jelentősen hozzájárul a közúti balesetek számának csökkentéséhez.
A modern autókban a fékszervó szinte alapfelszereltségnek számít. A különböző típusú fékszervók (pl. vákuumos, hidraulikus) eltérő módon működnek, de a céljuk ugyanaz: a fékhatás növelése a vezető minimális erőfeszítésével. A fékszervó megfelelő működése elengedhetetlen a biztonságos vezetéshez, ezért rendszeres ellenőrzése és karbantartása kiemelten fontos.
A fékrendszer alapjai: Hidraulika, súrlódás és a fékerő fogalma
A fékszervó működésének megértéséhez elengedhetetlen a fékrendszer alapjainak ismerete. A modern autók fékrendszere hidraulikus elven működik. Ez azt jelenti, hogy a fékpedál lenyomásakor a főfékhengerben lévő dugattyú mozgásba lendül, ami összenyomja a fékfolyadékot. Ez a folyadék a fékcsöveken keresztül továbbítja a nyomást a keréktárcsáknál vagy fékdoboknál található munkahengerekhez.
A munkahengerekben lévő dugattyúk a fékpofákat a féktárcsához vagy fékdobhoz szorítják. Ekkor lép működésbe a súrlódás, ami a jármű lassulását eredményezi. Minél nagyobb a súrlódási erő, annál hatékonyabb a fékezés. A súrlódási erő nagyságát befolyásolja a fékpofák anyaga, a féktárcsa/fékdob felülete és a rájuk ható nyomás.
A fékerő az a lassító erő, ami a járműre hat, és ami a mozgási energiát hőenergiává alakítja a fékezés során. A fékerő nagysága függ a fékpedálra gyakorolt nyomástól, a fékrendszer hatékonyságától, és a jármű súlyától. A fékszervó feladata, hogy a vezető által kifejtett erőt megsokszorozza, ezáltal könnyebbé és hatékonyabbá téve a fékezést.
A fékszervó lényegében egy erőrásegítő, ami a motor vákuumát vagy egy elektromos motort használ fel arra, hogy jelentősen csökkentse a vezető által a fékpedálra kifejtendő erőt, miközben a fékerő nagysága megmarad, sőt, akár növekedhet is.
Ez különösen fontos nagyobb járműveknél vagy vészfékezéskor, amikor hirtelen és nagy fékerőre van szükség. A fékszervó nélkül a fékezéshez szükséges erő jelentősen nagyobb lenne, ami fárasztóvá és nehézkessé tenné a vezetést.
A fékszervó definíciója és alapvető működési elve
A fékszervó, más néven fékerősítő, egy olyan alkatrész az autó fékrendszerében, melynek az a feladata, hogy csökkentse a fékezéshez szükséges pedálerőt. Ezáltal a vezető kisebb erőfeszítéssel tudja elérni a kívánt fékezési hatást, ami különösen fontos vészhelyzetekben és nagyobb járművek esetén.
Működési elve a vákuumerősítésen alapul. A motor működése során keletkező vákuumot használja fel, hogy a vezető által kifejtett erőt megsokszorozza. Amikor a vezető lenyomja a fékpedált, egy szelep kinyílik, és a vákuum a fékszervó egyik oldalára áramlik. A másik oldalon légköri nyomás uralkodik. Ez a nyomáskülönbség egy membránt vagy dugattyút mozgat, ami segíti a főfékhenger dugattyújának mozgását, ezáltal erősítve a fékerőt.
A fékszervó tehát egy mechanikus-pneumatikus eszköz, amely a motor vákuumát használva csökkenti a fékezéshez szükséges pedálerőt, növelve a vezető komfortérzetét és a fékrendszer hatékonyságát.
Fontos megjegyezni, hogy a fékszervó meghibásodása esetén a fékrendszer továbbra is működik, de a fékezéshez lényegesen nagyobb erőre van szükség. Ilyenkor a pedál keményebbé válik, és a féktávolság megnőhet. Ezért elengedhetetlen a fékrendszer rendszeres karbantartása és ellenőrzése.
A fékszervó fő alkatrészei és azok funkciói: főhenger, membrán, szelep, vákuumforrás

A fékszervó a fékrendszer egyik legfontosabb eleme, melynek célja, hogy a vezető által kifejtett fékerőt megsokszorozza. Ezáltal jelentősen csökkenti a pedál lenyomásához szükséges erőt, növelve a fékezés hatékonyságát és a vezetési komfortot. Működése során több kulcsfontosságú alkatrész játszik elengedhetetlen szerepet.
A főhenger a fékrendszer hidraulikus központja. Amikor a vezető lenyomja a fékpedált, a főhengerben lévő dugattyúk nyomást gyakorolnak a fékfolyadékra. Ez a nyomás továbbítódik a féknyergekhez, ahol a fékbetétek a féktárcsákhoz szorulnak, létrehozva a fékezést.
A membrán (vagy membrán) a fékszervó lelke. Ez egy légmentesen zárt kamrában helyezkedik el, melynek egyik oldalán vákuum, a másikon pedig atmoszférikus nyomás uralkodik. A fékpedál lenyomásakor a membrán elmozdul, kihasználva a nyomáskülönbséget a fékerő növelésére.
A szelep (vagy vezérlőszelep) szabályozza a vákuum és az atmoszférikus nyomás áramlását a membrán két oldala között. A fékpedál helyzetétől függően a szelep megnyitja vagy elzárja a levegő útját, ezzel befolyásolva a membrán elmozdulását és a fékerő mértékét.
A szelep finomhangolja a fékerőt a vezető szándékai szerint, biztosítva a precíz és kontrollált fékezést.
A vákuumforrás általában a motor szívócsöve, ahol a motor működése során vákuum keletkezik. Ez a vákuum táplálja a fékszervót, biztosítva a megfelelő nyomáskülönbséget a membrán működéséhez. Bizonyos esetekben, például elektromos autókban, külön vákuumszivattyú gondoskodik a szükséges vákuumról.
Ezen alkatrészek összehangolt működése teszi lehetővé, hogy a fékszervó hatékonyan segítse a vezetőt a jármű biztonságos megállításában, csökkentve a szükséges erőkifejtést és növelve a fékhatékonyságot.
A vákuumforrás szerepe: benzinmotorok vákuuma vs. dízelmotorok vákuumszivattyúja
A fékszervó működéséhez elengedhetetlen a megfelelő vákuumforrás. A benzines autók nagyrészt a szívócsőben keletkező vákuumot használják. Amikor a motor jár, a dugattyúk lefelé mozognak, és a szívócsőben alacsony nyomás jön létre. Ez a vákuum a fékszervó membránjának egyik oldalára hat, segítve a fékpedál lenyomásakor kifejtett erőt.
Ezzel szemben a dízelmotorok nem termelnek elegendő vákuumot a szívócsőben, mivel a fojtószelep hiánya miatt a beszívott levegő mennyisége kevésbé szabályozott. Emiatt a dízelmotoroknál általában egy külön vákuumszivattyú gondoskodik a szükséges vákuum előállításáról. Ez a szivattyú általában a motor által hajtott, és folyamatosan biztosítja a megfelelő vákuumszintet a fékszervó számára.
A vákuumszivattyú meghibásodása a dízelautóknál jelentősen megnövelheti a fékezéshez szükséges erőt, akár teljesen működésképtelenné is teheti a fékszervót.
Fontos megjegyezni, hogy a modern benzines autókban is előfordulhat vákuumszivattyú alkalmazása, különösen a turbófeltöltős vagy nagyteljesítményű modellekben, ahol a szívócsőben keletkező vákuum nem feltétlenül elegendő a hatékony fékszervó működéshez. A vákuumszivattyú folyamatos működése elengedhetetlen a biztonságos fékezéshez, ezért karbantartása kiemelten fontos.
A vákuumrendszer szivárgása mind a benzines, mind a dízelautóknál rontja a fékszervó hatékonyságát, ezért rendszeres ellenőrzése javasolt. A szivárgásokat a fékezéskor tapasztalható keményebb fékpedál, illetve a motor alapjáratának ingadozása is jelezheti.
A fékszervó működése nyugalmi állapotban és fékezéskor
A fékszervó, vagy más néven fékrásegítő, lényegesen csökkenti a vezető által a fékpedálra kifejtett erőt, ezáltal könnyítve a fékezést. Működése nyugalmi állapotban és fékezéskor eltérő.
Nyugalmi állapotban, amikor a fékpedál nincs lenyomva, a fékszervó mindkét oldalán (a dugattyú előtt és mögött) azonos légköri nyomás uralkodik. Ezt egy szelep biztosítja, ami összeköttetést teremt a motor felől érkező vákuummal és a légkörrel. A dugattyú ekkor középső helyzetben van, és a fékrendszer készen áll a működésre. A vákuum fontos szerepet játszik, mivel ez fogja létrehozni a nyomáskülönbséget fékezéskor.
Fékezéskor, amikor a vezető lenyomja a fékpedált, a szelep elzárja a vákuum útját a dugattyú egyik oldaláról, és beengedi a légköri nyomást a másik oldalra. Ezzel egy nyomáskülönbség keletkezik a dugattyú két oldala között. A vákuum által létrehozott szívóhatás és a légköri nyomás kombinációja a dugattyút a főfékhenger felé tolja, jelentősen megnövelve a fékpedálra kifejtett erőt. Minél erősebben nyomjuk a pedált, annál nagyobb a nyomáskülönbség, és annál erősebb a rásegítés.
A lényeg tehát, hogy a fékszervó a motor által termelt vákuumot használja fel arra, hogy a vezető által kifejtett fékezőerőt megsokszorozza, így téve biztonságosabbá és kényelmesebbé az autó használatát.
Fontos megjegyezni, hogy a fékszervó meghibásodása esetén a fékrendszer továbbra is működik, de a vezetőnek sokkal nagyobb erőt kell kifejtenie a fékpedálra a megfelelő fékerő eléréséhez. Ezért is elengedhetetlen a rendszeres karbantartás és a hibák időbeni elhárítása.
A fékszervó típusai: vákuumos, hidraulikus, elektromos
A fékszervók a fékrendszerben a vezető által kifejtett erőt erősítik fel, így könnyítve meg a fékezést. Többféle típus létezik, melyek különböző elven működnek.
- Vákuumos fékszervó: A legelterjedtebb típus. A motor által létrehozott vákuumot használja fel a fékpedál lenyomásakor keletkező erő növelésére. Egyszerű felépítésű és megbízható.
- Hidraulikus fékszervó: Nagyobb teljesítményű járművekben alkalmazzák, ahol a vákuumos szervó teljesítménye nem elegendő. A szervokormány hidraulikus nyomását használja a fékrásegítéshez.
- Elektromos fékszervó: A legújabb fejlesztés, mely elektromos motorral működik. Pontosabban szabályozható, és kevesebb energiát fogyaszt, mint a hagyományos rendszerek. Lehetővé teszi a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) integrációját, mint például az automatikus vészfékezés.
A fékszervó típusa jelentősen befolyásolja a fékhatás mértékét és a fékpedál érzetét, ezért a jármű tervezésekor gondosan kell kiválasztani a megfelelőt.
Az elektromos fékszervók elterjedésével a fékrendszerek hatékonysága és biztonsága tovább növelhető.
A vákuumos fékszervó részletes működése és előnyei/hátrányai

A vákuumos fékszervó a legelterjedtebb fékszervó típus, működése a motor által létrehozott vákuumon alapul. A fékszervó ház két részre van osztva egy membránnal. Az egyik oldalon a motor szívócsövéből származó vákuum van, a másik oldalon pedig atmoszférikus nyomás. Amikor a féket nem használjuk, mindkét oldalon vákuum van, így nincs különbség.
A fékpedál lenyomásakor egy szelep beengedi az atmoszférikus nyomást a membrán egyik oldalára. A nyomáskülönbség erőt fejt ki a membránra, ami segít a főfékhenger dugattyújának mozgatásában. Ezáltal sokkal kisebb erőt kell kifejtenünk a fékpedálra a megfelelő fékerő eléréséhez. Minél erősebben nyomjuk a pedált, annál nagyobb a nyomáskülönbség és annál nagyobb a fékerő.
A vákuumos fékszervó előnyei közé tartozik az egyszerű felépítés, a megbízhatóság és a viszonylag alacsony költség. Emellett könnyen karbantartható és javítható. Hátránya, hogy a működéséhez motorvákuum szükséges. Ha a motor leáll, a szervó hatása megszűnik, és sokkal nagyobb erővel kell a fékpedált nyomnunk a megálláshoz.
További hátrány lehet, hogy bizonyos motorok (például dízelmotorok vagy turbófeltöltős motorok) nem termelnek elegendő vákuumot. Ilyen esetekben vákuumszivattyút kell alkalmazni a megfelelő működéshez.
A vákuumos fékszervó legfontosabb előnye, hogy jelentősen csökkenti a fékpedál lenyomásához szükséges erőt, ezáltal növelve a vezető kényelmét és biztonságát.
Baleset esetén, vagy hirtelen fékezéskor, ha a motor leáll, a fékszervó még néhány fékezésre elegendő rásegítést biztosít a vákuumtartálynak köszönhetően. Ezután azonban a pedál kemény lesz, és sokkal nagyobb erőt kell kifejtenünk a fékhatás eléréséhez. Fontos, hogy ilyenkor is képesek legyünk irányítani az autót és biztonságosan megállni.
A hidraulikus fékszervó (hidroboost) működése, alkalmazási területei (pl. teherautók, sportautók) és előnyei/hátrányai
A hidraulikus fékszervó, más néven hidroboost, a fékrendszerben a fékpedál lenyomásához szükséges erőt növeli meg, de nem a motor vákuumát használja, hanem a szervokormány rendszerének hidraulikus nyomását. Ez különösen hasznos olyan járműveknél, ahol a vákuum nem elégséges, vagy egyáltalán nem áll rendelkezésre.
Működése egyszerű elven alapul: amikor a fékpedált lenyomják, egy szelep nyílik a hidroboost egységben, amely a szervokormány szivattyújától érkező nagynyomású hidraulikaolajat a fékerő-rásegítő dugattyújához irányítja. Ez a dugattyú közvetlenül tolja a főfékhengert, így jelentősen megnövelve a féknyomást anélkül, hogy a vezetőnek nagy erőt kellene kifejtenie.
Alkalmazási területei igen szélesek. Gyakran használják teherautókban, SUV-kban, sportautókban és olyan járművekben, amelyek dízelmotorral rendelkeznek, mivel a dízelmotorok nem termelnek elegendő vákuumot a hagyományos vákuumos fékszervó működtetéséhez. Ezen kívül nagy teljesítményű autókban is előnyös lehet, ahol a fékrendszernek extrém terhelést kell elviselnie.
A hidroboost előnye, hogy nagyobb fékerőt biztosít kisebb pedálerővel, ami javítja a fékezés hatékonyságát és a vezető komfortérzetét. Emellett a vákuumhiány nem befolyásolja a működését, ami megbízhatóbbá teszi.
Előnyei közé tartozik még a gyorsabb reakcióidő és a jobb fékezési érzet. A hidroboost rendszer általában robusztusabb és kevésbé hajlamos a meghibásodásra, mint a vákuumos rendszerek.
Hátrányai közé sorolható, hogy bonyolultabb szerkezetű, ami magasabb költségekkel járhat a karbantartás és a javítás során. Továbbá, mivel a szervokormány rendszerétől függ, annak meghibásodása a fékerő-rásegítés elvesztéséhez vezethet. Végül, a szervokormány szivattyújának teljesítménye befolyásolhatja a hidroboost hatékonyságát.
Az elektromos fékszervó (elektromos rásegítésű fékrendszer – EBS) működése, előnyei (pl. energiahatékonyság) és hátrányai
Az elektromos fékszervó (EBS) a hagyományos vákuumos rendszerek modern alternatívája, mely a fékpedál lenyomásakor keletkező erőt elektromos motor segítségével növeli meg. Ezzel a vezető kisebb erőfeszítéssel tudja a kívánt fékerőt elérni. A rendszer alapvetően egy szenzorokkal ellátott vezérlőegységből és egy elektromos motorból áll, ami egy áttételen keresztül hat a főfékhengerre.
Az EBS legnagyobb előnye a energiahatékonyság. Míg a vákuumos rendszerek a motor által generált vákuumot használják fel, ami folyamatos terhelést jelent a motor számára, addig az elektromos fékszervó csak akkor fogyaszt energiát, amikor a fékpedált lenyomják. Ez üzemanyag-megtakarítást és a károsanyag-kibocsátás csökkenését eredményezi. Emellett a rendszer pontosabban szabályozható, ami javítja a fékhatást és a stabilitást vészfékezéskor.
A legfontosabb előnye az elektromos fékszervónak a vákuumforrástól való függetlenség, ami különösen előnyös hibrid és elektromos járművek esetén, ahol a hagyományos vákuum előállítása nehézkes vagy lehetetlen.
Ugyanakkor az elektromos fékszervónak vannak hátrányai is. A rendszer bonyolultabb és drágább a hagyományos vákuumos rendszereknél. Meghibásodás esetén a javítás költségesebb lehet. Továbbá, az elektromos rendszer meghibásodása esetén a fékerő rásegítése megszűnhet, ami nehezebbé teszi a jármű irányítását, bár a fékrendszer továbbra is működik, csak nagyobb erő szükséges a pedál lenyomásához. Fontos megjegyezni, hogy az EBS rendszerek biztonsági szempontból redundáns kialakításúak, azaz több biztonsági tartalékrendszerrel rendelkeznek a meghibásodások elkerülése érdekében.
A fékszervó hibái és azok tünetei: nehézkes fékezés, zajok, fékpedál keménysége
A fékszervó meghibásodása komoly problémákhoz vezethet a fékrendszer működésében, ami jelentősen befolyásolja a jármű biztonságát. A leggyakoribb tünetek közé tartozik a nehézkes fékezés, ami azt jelenti, hogy a szokásosnál sokkal nagyobb erőt kell kifejteni a fékpedálra ahhoz, hogy a jármű lassuljon vagy megálljon. Ez különösen veszélyes lehet vészhelyzetekben, amikor gyors reakcióra van szükség.
A hibás fékszervó emellett zajokat is generálhat. Ezek a zajok lehetnek sziszegő, nyikorgó, vagy akár búgó hangok, amelyek a fékezés során vagy akár alapjáraton is hallhatóak. A zajok forrása gyakran a vákuumrendszer szivárgása, vagy a membrán sérülése. Fontos megjegyezni, hogy nem minden zaj feltétlenül utal fékszervó hibára, de mindenképpen érdemes szakemberrel ellenőriztetni, ha ilyeneket tapasztalunk.
A fékpedál keménysége is árulkodó jel lehet. Normál esetben a fékpedál finoman, rásegítéssel működik. Ha a fékszervó nem megfelelően működik, a pedál keménnyé válhat, és szinte semmilyen rásegítést nem érzünk fékezéskor. Ez rendkívül fárasztóvá teheti a vezetést, különösen hosszabb távokon.
A legfontosabb tudnivaló, hogy a fékszervó hibája közvetlenül befolyásolja a féktávolságot, ami balesetveszélyes helyzeteket teremthet. Ezért a fent említett tünetek bármelyikének észlelése esetén azonnal forduljunk szakemberhez!
A fékszervó hibáinak okai sokfélék lehetnek, például a vákuumcsövek sérülése, a membrán elöregedése, vagy a visszacsapó szelep meghibásodása. A pontos diagnózis felállítása szakértelmet igényel, ezért ne kísérletezzünk otthoni javítással, ha nem vagyunk jártasak az autószerelésben.
A fékszervó hibáinak lehetséges okai: vákuumszivárgás, membránszakadás, szelep meghibásodása

A fékszervó meghibásodása komoly problémákat okozhat a fékrendszer működésében, jelentősen megnövelve a fékezéshez szükséges erőt és a fékutat. A leggyakoribb okok között szerepel a vákuumszivárgás, a membránszakadás és a szelep meghibásodása.
A vákuumszivárgás általában a fékszervó és a motor közötti vákuumcsövek sérülése, repedése vagy laza csatlakozása miatt alakul ki. Ez a szivárgás csökkenti a fékszervó által generált vákuumot, ami miatt a rásegítés mértéke is csökken. A tünetek közé tartozhat a keményebb fékpedál, a megnövekedett fékerő szükséglete és a motor alapjáratának ingadozása.
A membránszakadás a fékszervó belsejében található membrán sérülését jelenti. Ez a membrán felelős a vákuum által létrehozott nyomáskülönbség átalakításáért, ami a fékpedálra gyakorolt erőt erősíti fel. Ha a membrán megsérül, a vákuum nem tudja megfelelően működtetni a rásegítést, ami szintén kemény fékpedálhoz és nehézkes fékezéshez vezet.
A fékszervó szelepeinek meghibásodása szintén komoly problémákat okozhat. Ezek a szelepek szabályozzák a vákuum áramlását a fékszervóban. Ha egy szelep beragad, eltömődik vagy más módon meghibásodik, az befolyásolhatja a rásegítés mértékét, vagy akár teljesen ki is kapcsolhatja azt.
A fékszervó hibájának pontos okának megállapításához elengedhetetlen a szakember általi diagnosztizálás, hiszen a fékrendszer biztonságos működése kritikus fontosságú.
Fontos megjegyezni, hogy a fékrendszer bármely hibája esetén, beleértve a fékszervó problémáit is, azonnal szakemberhez kell fordulni. A fékrendszer karbantartása és rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez.
A fékszervó javítása és karbantartása: diagnosztika, alkatrészcsere, folyadékszintek ellenőrzése
A fékszervó meghibásodása komoly biztonsági kockázatot jelent, ezért kiemelten fontos a rendszeres ellenőrzése és karbantartása. A diagnosztika során figyelni kell a fékpedál keménységére, a rendellenes zajokra (sziszegés, búgás), valamint a fékteljesítmény csökkenésére. Amennyiben a fékpedál nehezebben nyomható, vagy a fékhatás gyengébb a megszokottnál, azonnal szakemberhez kell fordulni.
Az alkatrészcsere a fékszervó javításának gyakori része. A meghibásodott membrán, a vákuumszelep, vagy a főfékhenger cseréje elengedhetetlen lehet a fékrendszer megfelelő működésének helyreállításához. Fontos, hogy a cserealkatrészek minőségi, gyári vagy azzal egyenértékű termékek legyenek, a biztonság érdekében.
A fékszervó működéséhez szükséges vákuumot általában a motor biztosítja. Ennek a vákuumrendszernek a tömítettsége kulcsfontosságú. A szivárgások csökkentik a fékszervó hatékonyságát. A vákuumcsövek, a visszacsapó szelepek és a tömítések rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen.
A fékfolyadék szintjének rendszeres ellenőrzése kritikus fontosságú. Alacsony fékfolyadék szint a rendszer szivárgására utalhat, ami azonnali beavatkozást igényel. A fékfolyadék minőségét is ellenőrizni kell, mivel a nedvességtartalom rontja a fékhatást és korróziót okozhat.
A fékfolyadékot a gyártó által előírt időközönként cserélni kell. Ez biztosítja a rendszer optimális működését és a korrózió megelőzését. A fékfolyadék cseréjekor ügyelni kell a megfelelő típusú folyadék használatára.
A fékszervó karbantartása során a fékpedál mozgását és a fékrásegítés mértékét is ellenőrizni kell. Ha a fékrásegítés nem megfelelő, az a fékszervó meghibásodására utalhat. Ebben az esetben a fékszervó szakszerű javítása vagy cseréje szükséges a biztonságos közlekedés érdekében.
A fékszervó biztonsági szerepe és kapcsolata az ABS, ESP rendszerekkel
A fékszervó nélkülözhetetlen biztonsági elem a modern autókban, különösen, ha a fejlett fékrendszereket, mint az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) és az ESP (elektronikus stabilitásprogram) vesszük figyelembe. A fékszervó feladata, hogy csökkentse a fékezéshez szükséges pedálerőt, ezáltal a vezető könnyebben és gyorsabban tudjon reagálni vészhelyzetekben.
Az ABS rendszer működéséhez elengedhetetlen, hogy a vezető képes legyen gyorsan és erőteljesen fékezni. A fékszervó biztosítja, hogy a vezető ne fáradjon el egy hirtelen fékezés során sem, és a pedál megfelelő mértékű lenyomásával az ABS hatékonyan tudja szabályozni a kerekek forgását, megakadályozva azok blokkolását.
Az ESP rendszer pedig a fékszervó által biztosított fékerő-rásegítést használja fel a jármű stabilizálására. Amikor az ESP érzékeli, hogy a jármű elveszíti a tapadást (pl. kanyarodáskor), szelektíven fékezi a kerekeket a fékszervó segítségével, hogy a jármű visszanyerje az irányítást.
Röviden, a fékszervó az ABS és ESP rendszerek hatékony működésének alapja. A fékszervó meghibásodása esetén a fékpedált sokkal nehezebb lenyomni, ami kritikusan befolyásolja az ABS és ESP képességét a jármű biztonságos megállítására vagy stabilizálására.
Ezért a fékszervó rendszeres karbantartása és ellenőrzése életbevágóan fontos a biztonságos közlekedés szempontjából.